lördag 15 december 2007

En låt, ett minne. Del 3. (Christmas Edition)

Voxnadalens gymnasiums cafeteria, vid ett av alla de runda borden. I hörnet, borta vid scenen, står den stora plastgranen. Tittar på den och tänker, varför ser publika granar jämt så tomma ut? Inser att det kanske bara är jag som är van det egna hemmets gran, den som alltid är totalt överfull med pynt från fem syskons julpyssel. Bredvid mig sitter mina compadres, de som hjälpt mig genom tre år av kemiböcker, fysikprov och helvetiska projektarbeten. Vi skrattar och flummar som vanligt, värmen finns där i hjärtat. Framför oss på bordet ligger de sedvanliga papperstallrikarna med en bit rulltårta och sprutgrädde, av någon anledning anser skolledningen att just detta ger ungdomarna den där lilla extra julkänslan.

Det är sista dagen innan jullovet och ur högtalarna kommer tonerna av en och samma jullåt, om och om igen. Som det alltid gjort de tre senaste åren. Tillsammans suckar vi och säger "inte igen!", och allt är precis som det ska vara. Julkänslan är total.

Jose Feliciano - Feliz Navidad.mp3

"I wannaa wiiisssh you a meeerry christmaaaas"

1 kommentar:

Anonym sa...

Men ååh. Jag hatar julen, och jag hatar julsånger. Men läste det här igår, å så spelade dom den på radion i morse, så då var jag ju tvungen att lyssna på HELA den (stackars mig!!) xD och minnas lite.. mys mys :)