onsdag 25 februari 2009

Annika + Duetter = Sant

Det tar sex timmar att resa mellan Alfta och Umeå med buss, en resa som jag gjort alltför många gånger för vad som kan anses vara hälsosamt. Innan resorna förbereder jag mig genom att packa väskan full av tidsfördriv - böcker, tidningar, ja till och med min gamla gameboy får följa med. Men sen på bussen slutar det som det alltid gör, att jag sitter där och tittar ut genom fönstret med musik i öronen och tänker. Och tänker lite till. Det fungerar som någon slags terapi, en stund då jag kan reda ut och organisera tankarna. Dessa rör oftast allt mellan himmel och jord, något som ibland kan resultera i blogginlägg (se föregående inlägg).

I söndags när jag satt där, med mil efter mil av skog svischandes förbi utanför fönstret lyssnade jag på Perssons Pack (Alftas stolhet), och då speciellt på deras fenomenala duett med Annika Norlin - "Stenad i Stockholm". Det slog mig då att Annika medverkat i en väldans massa duetter :
  • Billie The Vision & The Dancers feat. Annika Norlin - Overdosing With You
  • Vapen feat. Annika Norlin - Färjemansleden
  • Säkert! feat. Markus Krunegård - Det Kommer Bara Leda Till Nåt Ont
  • Säkert! feat. Martin Hanberg - Sanningsdan
  • Hello Saferide feat. Andreas Mattsson - Overall
  • Hello Saferide feat. Firefox AK - Long Lost Penpal
  • Annika Norlin & Anna Järvinen - För Varje Hjärtslag
  • Moneybrother & Annika Norlin - That Summer Feeling
  • Peter, Bjorn & John feat. Annika Norlin - Young Folks
  • David Sandström & Annika Norlin - Fairytale of New York
    (De tre sista hittades på YouTube.)
En hel drös duetter alltså. Något som återigen får mig att konstatera denna enkla sanning: Annika Norlin is THE person to be, så att säga. Inte nog med att hon har en framgångsrik karriär både som journalist och som musiker, hon känner allt och alla som är något att ha också.


Duett in the making? (Från Rockfoto.nu)

4 kommentarer:

Jonas sa...

Dessutom:

Peter Jöback & Annika - Han är med mig nu (fantastisk låt!)
Hello saferide & Maia Hirasawa - He's the kind of boy

Möjligtvis ska vi räkna
Petter - Logiskt också (men den är ju bara samplad och inte en riktig duett)

Anna sa...

Jazzkatt: Ja, just det! De två låtarna hade jag glömt. Finfina låtar båda två. Och ja, jag tänkte på Petters låt också men kom fram till att den inte riktigt räknades. Den ger inte den där speciella duettkänslan. :)

Valdemar sa...

Jag utnämnde Annika till Sveriges 16:e bästa sångerska häromdagen, fast frågan är om det kanske var en lite för låg placering. Hursomhelst så är hon helt fantastisk, oavsett om hon sjunger själv eller ihop med andra.
Färjemansleden tycker jag förresten är Vapnets bästa låt.

Anonym sa...

Annika Norlin och detektivbyrån gjorde ju anna på p3 guld:)