söndag 6 maj 2007

"Ja' ööschker int ja e!"

För er som inte redan vet det så kommer jag alltså från en liten håla ute på landet som kallas Alfta, som i sin tur tillhör kommunen Ovanåker. Vår kommun, eller rättare sagt vår bygd, är inte särskilt stor men ändå har vi lyckats skaffa oss en egen dialekt kallad ovanåkersmål. Jag själv pratar inte så mycket ovanåkersmål, men nog kan jag bre på lite extra ibland om jag vill det. Texten här nedan är skriven på just ovanåkersmål och är hämtad ur lokaltidningen, tydligen var det något sorts släktkalas som skulle anordnas. För er utomstående är det nog ganska oförståeligt så därför, för att ge er lite hjälp på traven, har jag spelat in mig själv när jag läser det högt. Något ska man ju roa sig med. Så ja, läs och lyssna om ni vill veta hur det låter hemma i my hood så att säga. :)

Gammelfafa Gustaf Olanders föddes 1927.
Dä ä sa länjen sän, sa vi tre vät nästan int´na öm hu dä va då, å va allt söm hänt unner hanses levnad. Sa vi vill be alle hanses vänner å kömma öm två vecker tä ett Öppe Hus lörda den 24 mars ätter kl.14 häre Olannersgårn i Alfta, söm nu ä Migranternas Hus, mä bilder å berättelser från förre öm sånt han har vöre mä på.
Vi ha hörst från gammelfölk, att man skå fråga döm gamle mäns man ä ung sjölv, öm hu dä va förre. Sa nu jär vi dä. Å höppes ni kömmer mä myttje skrive fö vill järna spara då, å vi kömmer int´ själv å kunna skriva nir allt. Ji int´na präsänter, män äre sa da sa, har vi en storan körj fö pängar tä Migranternas Hus.
Ring tä Mamma --- eller tä Lars-morbror ---- omför nog, sa vi jär tårter sa ni skä ha voni å stuppa i er utan å vära betjytta.
Barnbarnsbarnen Mikaela, Marcus å Nicita i Fala.

(Bör kanske tillägga att jag är ganska dålig på prata ovanåkersmål, så det som jag har spelat in är typ mesvarianten av det.)

1 kommentar:

Anonym sa...

hahaha har du mkt att göra anna? : ) vad söt du är!!
det låter lite dalmål - norrlänskt.