fredag 30 mars 2007

Fire fire!!


Igårkväll var det så dags för den ack så efterlängtade Umeå Open att dra igång och oh, så bra det var. En våt dröm för alla hardcore-indiepopare som en själv.

Mountain Goats var först ut, två killar från USA med bas och gitarr. Typexempel på musiknördar som gör musik för musiknördarna, så jag gillade dom. :) Dom fick igång publiken ganska bra, några tjejer på raden längst fram fick önska låtar så då blev det bra stämning. Får nog lyssna in mig lite mer på dem, det jag hörde igår lät lovande.

Maia Hirasawa (bilden) med band var nästa artist att inta Äpplets lilla, men mysiga scen. I mitt tycke var hon bäst av alla denna kväll. Underbar röst, underbara låtar, underbart kompband (cello, piano, ståbas). Jag bara stod och mös, och log hela tiden. Låten "Mattis and Maia" var som ett sprakande litet lyckopiller som man aldrig ville skulle ta slut. :)

Tredje man (eller rättare sagt kvinna) ut var Asha Ali, som drog kvällens största publik och applåder. Det som slog mig mest under hennes konsert var hur oerhört glad hon såg ut över att vara där, leendet lämnade nästan aldrig hennes läppar. Ibland såg hon nästan förvånad ut över det gensvar hon fick, men det var hon värd. Avslutande "Fire Fire" var kvällens näst bästa ögonblick, så brabrabra.

Sist ut var Taxi, Taxi, två nästan löjligt begåvade tvillingar i 17-års åldern. Så späda, och så blyga att de nästan inte vågade prata mellan låtarna. Men vad gör det när de har sådana bra låtar som de har, de trollband iaf mig.

Ett irriterande moment under hela kvällen var ljudkvaliteten, och till viss del även publiken. Jag stod precis framför scenkanten, ändå hade jag svårt att höra sången. Volymen var så låg att musiken ibland dränktes av barmänniskornas irriterande prat, och så ska det väl ändå inte behöva vara? Bajs på det.

Aja, ikväll blir Salem Al Fakir, Anna Ternheim, Laleh och Mattias Alkberg BD - späckat schema!!

Maia Hirasawa - Mattis and Maia.mp3

2 kommentarer:

Anonym sa...

AVUNDSJUKA (anna, känner du av den?)

Anonym sa...

Det är inte utan att man önskar att de kunde lagt högskoleprovet nån annan jädra helg! Du får skicka låtar, det är bara så.