onsdag 26 september 2007

Känn ingen sorg för mig Gothenburg.

I lördags kom en kinesisk man fram till mig och frågade "do you know the way to Gothenburg?" på knackig engelska.
Det hela var en mycket surrealistisk upplevelse.
Speciellt med tanke på att vi befann oss i ett bostadsområde i Umeå, dvs några kilometer från Göteborg för att uttrycka det milt.

Lite senare samma dag satte sig en äldre kvinna bredvid mig på bussen.
I famnen hade hon en nyinköpt Stieg Larsson-roman.
I ögonvrån ser jag hur hon först bläddrar lite fram och tillbaka i boken, läser något stycke här och där sådär som man gör.
Sedan ser jag hur hon slår upp sista sidan och läser slutet.
Kvinnan läser alltså slutet på sin nyinköpta bok.
Det var mer av en konstig upplevelse.
Om jag får säga det själv, dvs.

Inga kommentarer: